Artikelarkiv

03.12.2018 17:42

Adventstid i vingården

Nu är vingården avlönad. Det går att skönja hur nästa beskärning av vinstockarna kommer att bli. Funderingar om vilken gren som ska få bära de nya vinrankorna nästa säsong.  
06.11.2018 21:55

Ovanligt varmt, men ändå höst

Naturen tog sats igen i augusti när det kom regn efter den långa torkan. Rosenhäcken skjuter nya knoppar i november. Vinet ligger på sur lie i vineriet och ute i vingården fäller vinstockarna fler och fler blad. Vi har gått igenom alla rader och stoppat in vinrankorna mellan trådarna...
04.10.2018 22:28

Höst i Vingården

25.09.2018 16:42

Sensommar vila i Vingården

Grönt och lummigt i vingården efter skörden. I vineriet jäser det sedan 10 dygn och vi går snart in i en lugnare fas. Läser Cháteau Vadå om det okända fusket med ditt vin av Mats-Erik Nilsson och förbereder oss för nästa fas Sur Lie.  
15.09.2018 17:38

Skördetider

Den 14 september passar vi på att skörda våra 650 vinstockar Solaris. Efter en mycket ovanlig sommar med sol och varmt väder, helt utan regn 1 maj till 10 augusti, när vi vattnade våra törstiga vinstockar. Vinstockarna hade slutat växa och saknade klängen. Halvmulen skördedag med behaglig...
07.08.2018 12:08

EGET KÄLLVATTEN!

Tio minuter slangat på låga vinstockar två i taget och översköljning av samtliga vinstockar med tankvagn bak Goldonin.  SÄRLAREGN!      
07.08.2018 11:48

Vi vattnar!

Nu går det inte längre. Med ca 15 mm regn på tre månader och temperaturer kring 28 grader på dagarna och tropiska nätter över 20 grader de flesta nätterna, trots att vingården har källvatten som rinner under i kalkstenslagren på ca 7 meters djup. Men vi har noterat torra partier. Vi har några...
29.07.2018 16:20

Första regnet på 89 dygn - 15 mm!

Beten och åkrar är helt uttorkade, men vinstockarna har klarat sig bra. Många druvklasar med stora druvor, vinbladen är gröna, stora och fina, men vinstockarna är inte så höga. Nu pågår gallring och grönskörd och snart börjar vi testa oechslehalten.     Film-Nygranne Vingård 29 Juli...

Kontakt

www.nygrannegotland.com

evabjuhr@mac.com

Lummelunda Nygranne 228
621 71 Visby
Sweden

+46 (0)704496673

Sök på hemsidan