Artikelarkiv

25.09.2018 16:42

Sensommar vila i Vingården

Grönt och lummigt i vingården efter skörden. I vineriet jäser det sedan 10 dygn och vi går snart in i en lugnare fas. Läser Cháteau Vadå om det okända fusket med ditt vin av Mats-Erik Nilsson och förbereder oss för nästa fas Sur Lie.  
15.09.2018 17:38

Skördetider

Den 14 september passar vi på att skörda våra 650 vinstockar Solaris. Efter en mycket ovanlig sommar med sol och varmt väder, helt utan regn 1 maj till 10 augusti, när vi vattnade våra törstiga vinstockar. Vinstockarna hade slutat växa och saknade klängen. Halvmulen skördedag med behaglig...
07.08.2018 12:08

EGET KÄLLVATTEN!

Tio minuter slangat på låga vinstockar två i taget och översköljning av samtliga vinstockar med tankvagn bak Goldonin.  SÄRLAREGN!      
07.08.2018 11:48

Vi vattnar!

Nu går det inte längre. Med ca 15 mm regn på tre månader och temperaturer kring 28 grader på dagarna och tropiska nätter över 20 grader de flesta nätterna, trots att vingården har källvatten som rinner under i kalkstenslagren på ca 7 meters djup. Men vi har noterat torra partier. Vi har några...
29.07.2018 16:20

Första regnet på 89 dygn - 15 mm!

Beten och åkrar är helt uttorkade, men vinstockarna har klarat sig bra. Många druvklasar med stora druvor, vinbladen är gröna, stora och fina, men vinstockarna är inte så höga. Nu pågår gallring och grönskörd och snart börjar vi testa oechslehalten.     Film-Nygranne Vingård 29 Juli...
12.07.2018 17:32

Bästa vinåret i Sverige 2018

Värme, torka och 5 mm regn här på Nygranne Vingård sedan 1maj, men 2018 artar sig till ett fantastiskt fint vinår.  Vi lider med bönder och hästägare och försöker hitta foder på alla möjliga sätt, men vingården mår prima, växer och frodas. I dag har vi mätt upp vatten på 7,70meters djup i vår...
28.06.2018 22:32

Uppbindning, pincering och grönskörd i vingården.

Värmen sätter fart igen efter midsommarhelgen och ligger på drygt 25 grader i skuggan. Lite vind och inget tecken på regn i antågande? Vi börjar med grönskörd och lämnar bara en druvklase per vinranka. Vi tar fyra rader per dag och utför olika arbetsuppgifter. En binder upp, lägger in rankor...
15.06.2018 19:51

Nu blommar det i vingården!

Fantastiskt, så tidigt och vinstockarna blommar. 15/6+100 dagar, ca 25/9 SKÖRD!
14.06.2018 21:32

Växer så det knakar

  Blomningen har inte börjat riktigt, men rankorna är nästan uppe i förra årets höjd. Vi måste snart börja plocka bort onödiga skott och göra det svåra valet vilka klasar som ska få vara kvar och utvecklas.   Ett litet tag till får Vallmon växa...
31.05.2018 15:47

Så börjar allting om igen

Vilken början på vinåret 2018!  I 31 majdagar har vi nu haft strålande solsken och temperaturer mellan 18-28 grader. Oftast över de 20.  Från svulstiga knoppar till långa vinrankor med stora blomanlag undrar vi om blomningen blir långt före det vanliga, till midsommar.  

Kontakt

www.nygrannegotland.com

evabjuhr@mac.com

Lummelunda Nygranne 228
621 71 Visby
Sweden

+46 (0)704496673

Sök på hemsidan