Artikelarkiv

12.07.2018 17:32

Bästa vinåret i Sverige 2018

Värme, torka och 5 mm regn här på Nygranne Vingård sedan 1maj, men 2018 artar sig till ett fantastiskt fint vinår.  Vi lider med bönder och hästägare och försöker hitta foder på alla möjliga sätt, men vingården mår prima, växer och frodas. I dag har vi mätt upp vatten på 7,70meters djup i vår...
28.06.2018 22:32

Uppbindning, pincering och grönskörd i vingården.

Värmen sätter fart igen efter midsommarhelgen och ligger på drygt 25 grader i skuggan. Lite vind och inget tecken på regn i antågande? Vi börjar med grönskörd och lämnar bara en druvklase per vinranka. Vi tar fyra rader per dag och utför olika arbetsuppgifter. En binder upp, lägger in rankor...
15.06.2018 19:51

Nu blommar det i vingården!

Fantastiskt, så tidigt och vinstockarna blommar. 15/6+100 dagar, ca 25/9 SKÖRD!
14.06.2018 21:32

Växer så det knakar

  Blomningen har inte börjat riktigt, men rankorna är nästan uppe i förra årets höjd. Vi måste snart börja plocka bort onödiga skott och göra det svåra valet vilka klasar som ska få vara kvar och utvecklas.   Ett litet tag till får Vallmon växa...
31.05.2018 15:47

Så börjar allting om igen

Vilken början på vinåret 2018!  I 31 majdagar har vi nu haft strålande solsken och temperaturer mellan 18-28 grader. Oftast över de 20.  Från svulstiga knoppar till långa vinrankor med stora blomanlag undrar vi om blomningen blir långt före det vanliga, till midsommar.  
29.05.2018 21:34

Svenskt Vins Årsmöte 2018

Så kom det då, tillfället att få vårt alldeles eget vin av den första årgången bedömt. På Svenskt Vins Årsmöte 2018 på Ronneby Brunn skulle vårt vin så bedömas. Så roligt att Kalkstein Vein Solaris 2017 fick godkänt och diplomerades. Vi fick också med oss en hel del tips och råd för vinmakeriet...
10.05.2018 21:25

Provsmakning för viktigt beslut och knoppar som snart brister.

I dag på Kristi Himmelsfärdsdag passade vi på att provsmaka vårat vin innan vi beslutar om vi ska skicka in vårt Kalkstein Vein, 2017 Solaris till årets vinbedömning i samband med Svenskt Vins årsmöte på Ronneby Brunn i slutet av maj. Smakade väldigt bra, torrt, fruktigt med stor eftersmak. Inte...
27.04.2018 10:41

Gårdsförsäljning javisst!

Sverige är i dag det enda landet i EU som inte tillåter gårdsförsäljning av vin och öl. Hur är det kära vuxna svenska folk, är det inte på tiden att vi blir myndigförklarade som resten av EU-ländernas invånare?          
25.04.2018 15:22

Allt börjar om

Nu börjar vårbruket i vingården och i dag den 25 april harvar vi i gångarna, för att håla ogräset stången. Det är 9 grader och det blåser snålt från syd. Små, små tecken på knoppar till nya vinrankor syns.
18.04.2018 22:55

Cirkeln är sluten - Årets skörd är bärgad!

Så fick vi pröva på drejning i 100 grader. Med förslutningsvax har man bara en chans. Genuint och riktigt hantverksmässigt. Vinstället invigs och nu ska buteljerna få ligga länge och mogna, klarna och utvecklas!    

Kontakt

www.nygrannegotland.com

evabjuhr@mac.com

Lummelunda Nygranne 228
621 71 Visby
Sweden

+46 (0)704496673

Sök på hemsidan